Waarom jij een funnel moet gebruiken voor jouw META campagnes

Waarschijnlijk heb je wel al eens gehoord van een funnel. Maar wat is het en wat doet het precies?

In feite zorgt een funnel ervoor dat jij jouw boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon vertoond wordt. Hiermee wordt jouw boodschap relevant voor de lezer en vergroot dit het succes van je advertentie. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat jij een advertentie ziet van een product dat jij net op een website bekeken hebt.

Wanneer je jouw booschap af wil stemmen op het juiste moment, zal je het traject in kaart moeten brengen die iemand aflegt bij het aankopen van jouw product. Dit traject wordt ookwel de Customer Journey genoemd.

De Customer Journey (oftewel Klantreis) is onder te verdelen in verschillende fases. Voor onze advertenties op social media maken wij voornamelijk gebruik van 3 fases:

  1. Oriëntatiefase
  2. Beslissingsfase
  3. Aankoopfase

(Er zijn er meerdere maar dat is voor nu niet relevant)

In iedere fase hebben mensen andere behoeftes. Het idee daarachter is dat wij mensen willen aanspreken op de behoefte die zij op dat moment hebben. Hierdoor kan je aparte advertenties maken die elk ingaan op een andere behoefte.

Vrijwel alle marketeers die adverteren op social media, maken gebruik van een advertentiefunnel. Het werkt ontzettend goed omdat je kan mensen ‘begeleiden’ tot het doen van een aankoop. Dit is vele malen effectiever dan het plaatsen van losse advertenties én kan je hierdoor jouw campagnes voor een lange tijd laten draaien omdat de funnel elke dag opnieuw gevuld wordt door potentiële kopers.

Voor de beeldvorming, zo ziet een advertentiefunnel er uit:

  • TOF (Top of Funnel)
    Hier bereik je mensen die wel enige interesse hebben in jouw oplossingen nog niet kennen.

  • MOF (Middle of Funnel)
    Hier bereik je mensen die weten wie jij bent maar nog aan het twijfelen zijn om een aankoop te doen.

  • BOF (Bottom of Funnel)
    Hier bereik je de mensen die bereid zijn om een aankoop te doen.

Funnel META campagnes

In de Top Of Funnel (TOF) bereik je mensen die in een fase bevinden waarin zij bewust gemaakt moeten worden van hun behoefte. Deze groep mensen noem ik ook wel de koude doelgroep. Zij zijn ‘koud’ omdat zij nog geen idee hebben wie jij bent en wat jij doet. Zij zullen daarom niet snel van jou kopen. Je zal ze eerst warm moeten maken en vertellen wat jij voor hen kan betekenen.

Wanneer jij bijvoorbeeld interesse begint te tonen in hoofdkussens, kan ik als kussenwebshop jou een advertentie tonen waarom mijn kussens perfect aansluiten op wat jij zoekt: een comfortabele en goede nachtrust.

De koude doelgroep wordt dus bereikt door gebruik te maken van interesses die mensen hebben. Ook kan je Lookalikes inzetten om nieuwe klanten te bereiken. Ik heb hierover een artikel geschreven hoe jij de beste doelgroepen voor jouw webshop kan vinden.

== = = = = = =

 

 

 

Inhoudelijk wil je voor de koude doelgroep eerst uitleggen wat voor oplossing jij biedt. Hierbij wil je voornamelijk de nadruk leggen op het eindresultaat (Lees hier hoe je dat het beste kan doen).

Jouw doelgroep is momenteel geïnteresseerd in de producten dat jij aanbiedt en is nog aan het oriënteren. Aan jou de taak om te laten zien hoe jouw producten een positieve bijdrage kunnen leveren  leven van jouw doelgroep

eindresultaat jij kan bieden. Mensen zijn namelijk momenteel aan het oriënteren dus zijn bereid om op jouw advertentie te klikken als jij hun kan aanspreken op basis van hun wensen en behoeftes.

Onder MOF bevinden de mensen die zich in de Beslissingsfase bevinden. Dit noem ik de ‘Lauwe doelgroep’. Zij hebben al interactie met jou gehad maar niet meer dan dat. Zij weten dus dat jij bestaat en wat jij aanbiedt.

Bij BOF bereik je mensen die in de Aankoopfase bevinden. Dit noem ik de ‘Warme doelgroep’. Deze groep hebben al producten in hun winkelmandje toegevoegd maar hebben niet afgerekend. (hier ging het e-book over).

Door een aparte campagne te maken per fase, kan jij dus jouw doelgroep onderverdelen op basis van waar zij zich in de Klantreis bevinden. Bijgaand een voorbeeldje hoe de structuur eruit kan komen zien:

  • TOF (Koud)

    • Doelgroep 1: Lookalikes klanten

      • Advertentie 1

      • Advertentie 2

      • Advertentie 3

    • Doelgroep 2: Lookalikes websitebezoekers

      • Advertentie 1

      • Advertentie 2

      • Advertentie 3

    • Doelgroep 3: Interesse in online winkelen

      • Advertentie 1

      • Advertentie 2

      • Advertentie 3

  • MOF (Lauw)

    • Doelgroep 4: Interactie met pagina (excl. websitebezoekers)

      • Advertentie 4

      • Advertentie 5

    • Doelgroep 5: Websitebezoekers (excl. toevoeging aan winkelwagen)

      • Advertentie 4

      • Advertentie 5

  • BOF (Warm)

    • Doelgroep 6: Toevoeging aan winkelwagen (excl. aankoop)

      • Advertentie 6

      • Advertentie 7

      • Advertentie 8

Door ze op deze manier te structureren kan jij per fase van waar jouw potentiële klant in bevindt, andere advertenties tonen. Zo weten mensen die onder de Warme doelgroep vallen, al wie jij bent en wat jij doet. Daarbij is het dus waardevoller om in deze fase de nadruk te leggen op wegenemen van onzekerheden, bijvoorbeeld door het delen reviews.

Daarover meer in mij volgende email. Dan vertel ik je hoe je per fase pakkende advertentieteksten schrijft!

Martijn Wildschut | SOMEMA
Social Media Advertentiespecialist voor webshops

Baron van Nagellstraat 136
3771 LL Barneveld

info@somema.nl

023 710 0220

Wil jij meer klanten uit jouw META retargetingadvertenties halen?

Retargeting META webshops