Vind de ideale doelgroepen voor jouw META-advertenties

Als eigenaar van een webshop begrijp je hoe belangrijk het is om jouw producten aan de juiste mensen te tonen. Op social media is dat niet anders. Het succes van je advertentiecampagnes hangt namelijk voor het grootste deel af van hoe goed jij je doelgroepen hebt ingesteld. 

Goede advertentie + Matig ingestelde doelgroep = Matige resultaten

Matige advertentie + Goed ingestelde doelgroep = Goede resultaten

Het vinden van de juiste doelgroep voor jouw advertentie is daarom een stuk belangrijker dan de uiterlijk van jouw advertentie. 

Dus…. Hoe vind je die? 

De enige manier om jouw best presterende doelgroep te vinden is door te testen. Wat voor mij werkt betekent namelijk niet dat het voor jou ook zal werken, en andersom. Dat heeft gewoon met te veel verschillende variabelen te maken. Daarom zal je zelf op onderzoek uit moeten gaan welke voor jou het beste werken. 

Maar niet getreurd, ik ga je helpen met het vinden van de juiste doelgroep. Zo doe ik het:

Zelf maak ik voornamelijk gebruik van 3 verschillende soorten doelgroepen op META: 

1. Lookalike-doelgroepen

2. Doelgroepen op basis van interesses/gedrag 

3. Advantage+ doelgroep

Ontdek de beste Lookalike-doelgroepen op META

Lookalikes zijn een groep mensen die jouw bedrijf nog niet kennen maar die qua interesses en gedrag wel overeenkomen met een doelgroep dat jij hebt ingesteld. Met andere woorden: Dit zijn mensen die in vele aspecten lijken op jouw doelgroep. Vandaar de term look-a-like.

Hoe waardevoller de doelgroep is die jij hebt ingesteld, hoe beter de Lookalikes zullen zijn. Zo zal een Lookalike-doelgroep op basis van jouw klantenlijst hoogst waarschijnlijk beter presteren dan een Lookalike-doelgroep op basis van de volgers van jouw pagina.  

Ook de grootte van je doelgroep heeft een grote invloed op de kwaliteit van je lookalike-doelgroep. Hoe meer data jij hebt van jouw doelgroep, hoe beter META overeenkomsten tussen deze mensen kan vinden.

Bij het instellen van een Lookalike doelgroep, zal dus moeten kijken of de doelgroep waardevol is, en of deze groot genoeg is. Wat is groot genoeg? Dat is lastig te zeggen. Er is wel een minimum van 100 personen maar dit is wel aan de lage kant. Vaak wil je rond de 1000 zitten voor een betere kwaliteit. Nogmaals, hoe meer hoe beter!

Zelf heb ik een lijst opgesteld van de meest waardevolle Lookalike-doelgroepen die ik zelf gebruik:

  • Klantenlijst

  • Websitebezoekers

    • Aankopen via website in de afgelopen 180 dagen

    • Product bekeken (View Content) in de afgelopen 180 dagen

    • Op basis van doorgebrachte tijd (top 5%, 10% en 25%)

  • Interactie met je Facebook en/of Instagrampagina in de afgelopen 180 dagen

* Begin bij instellen van Lookalikes eerst met 1%. Doet deze het goed? Vergoot dan je Lookalike-doelgroep steeds met 1% en test tot welke grootte je succes hebt!

Zoals je ziet heb ik deze in volgorde gezet op basis van waarde. Een klantenlijst is daarmee het meeste waardevol en jouw volgers op social media zijn het minst waardevol. Dat betekent niet dat jouw volgers niks waard zijn. In tegendeel zelfs. Ook een Lookalike-doelgroep hiervan zou jou veel extra omzet kunnen opleveren. Het is belangrijk om te blijven testen. Ook zullen deze groepen op den duur alleen maar groter worden. Hierdoor vergoot de waarde van de doelgroep en kan META dus betere Lookalike-doelgroepen vinden!

Vind de beste doelgroepen op basis van Interesses en Gedrag op META

Jouw doelgroep vinden op basis van hun interesses en gedrag blijft nog steeds een van de meest effectieve manieren. Waarschijnlijk heb je al een goed idee op basis van welke interesses jij jouw doelgroep kan bereiken. Maar vaak zie ik dat vrijwel iedereen dit verkeerd instelt. Iedereen propt elke interesse bij elkaar totdat de doelgroep groot genoeg is.

Doe jij dat ook? Dan leg ik je uit wat je wel moet doen zodat jouw resultaten beter worden:

Als je wilt weten welke doelgroepen voor jou het meest interessant zijn, dan wil je niet gelijk alles op één hoop gooien. Hierdoor weet je namelijk niet welke interesses voor jouw producten werken. Daarnaast kunnen jouw resultaten nogal fluctueren en zit jij maar achter je oor te krabben waardoor dat komt. 

In eerste instantie wil je daarom elke interesse los van elkaar testen zodat jij weet welke voor jou werken. Dit is hoe ik winnende interesses vindt:

  1. Maak een nieuwe verkoopcampagne aan en selecteer handmatig instellen.
  2. Selecteer één interesse als je doelgroep die je maakt op advertentieset-niveau.
  3. Maak één advertentie waarvan jij weet/denkt dat deze goed zal presteren en publiceer de campagne.
  4. Dupliceer nu jouw advertentieset en verander de interesse. Herhaal dit totdat je 3 tot 5 verschillende advertentiesets hebt, met ieder een andere interesse.
  5. Selecteer alle advertentiesets en laat een A/B test draaien voor minimaal 2 weken.
  6. Tadaa! Nu kom jij erachter welke interesses goed reageren op jouw producten. Nu kan je deze wel bundelen omdat je weet dat zij werken. Wil je nieuwe interesses testen? Volg dan de stappen opnieuw.

Advantage+ doelgroepen optimaliseren voor jouw Webshop

De Advantage+ doelgroep is nu de nieuwe standaard geworden binnen META maar dit is niet altijd de beste keuze. Hiermee wordt het voor jou wel makkelijker gemaakt om doelgroepen te vinden maar je bent zelf volledig de regie kwijt. Daarom raad ik het niet zomaar aan om van deze doelgroep gebruik te maken.

Ik vertel je waarom:

Met Advantage+ gaat META zelf aan de slag met het vinden van de juiste doelgroep door middel van AI. Deze nieuwe optie werkt het beste wanneer jij al wat data hebt verzameld. Eigenlijk net als Lookalikes. Dit is daarom alleen aan te raden wanneer je al ruime tijd adverteert op META en dus ook voldoende data hebt verzameld. Ook zal je eerst advertenties moeten hebben die bewezen goede resultaten hebben opgeleverd.

Als je namelijk een nieuwe advertentie wil inzetten en gelijk een Advantage+ doelgroep instelt, dan weet META niet wie hiermee bereikt moet worden. Hierdoor blijft META maar zoeken en zoeken totdat hij een doelgroep heeft gevonden. Dit kan voor slechte resulatten zorgen omdat je hiermee veel geld aan het spenderen bent zonder dat je maar aankopen uit jouw advertenties hebt gekregen. 

Daarom wil je altijd eerst een ‘winnende’ advertentie vinden via doelgroepen op basis van interesses en/of Lookalikes voordat je Advantage+ doelgroep inzet. Dit raad META zelf ook zelf aan om te doen.

Martijn Wildschut | SOMEMA
Social Media Advertentiespecialist voor webshops

Baron van Nagellstraat 136
3771 LL Barneveld

info@somema.nl

023 710 0220

Wil jij meer klanten uit jouw META retargetingadvertenties halen?

Retargeting META webshops